miercuri, 20 martie 2013

Perspective Privind Metodele de Creştere Economică 3



Efectele tehnologiei în economie – ultima parte (III)

Vă recomandăm să citiţi în prealabil partea I respectiv partea II
Teoriile economice reliefează o economie instabilă, aflată sub efectul schimbărilor tehnologice. Conform teoriilor, fazele de creştere economică pe termen lung datorându-se, apariţiei unor noi tehnologii inovatoare, ce determină apariţia de noi ramuri industriale iar după epuizarea potenţialului de dezvoltare a noilor tehnologii, apare o perioadă de criză care se prelungeşte până când apar noi inovaţii.
În realitate perioada de criză nu se datorează lipsei unei noi tehnologii pe care societatea nu o are la dispoziţie pentru a o implementa şi pentru a asigura astfel dezvoltarea economică. Societatea nu încetează să inoveze, doar că inovaţiile aferente reducerii de cheltuieli tind să ajungă din urmă inovaţiile care conduc la creşterea numărului de locuri de muncă.
Pentru a înţelege fenomenul, este necesar să privim din perspectivă microeconomică, de la nivelul firmelor. Ciclicitatea menţionată în teorii corespunde cu ciclul de viaţă al domeniilor de activitate, în care firmele îşi desfăşoară activitatea. În faza de demaraj şi cea de creştere, firmele urmăresc acapararea cotei de piaţă prin urmare, nu este acordată o atenţie deosebită reducerilor de cheltuieli. În fazele de maturitate şi de declin, firmele se concentrează pe reducerea cheltuielilor ca principală armă concurenţială. În aceste faze, firmele caută să implementeze noi tehnologii de reducere a costurilor, efectul constând în reducerile de personal cu implicaţii asupra creşterii şomajului şi a asistaţilor sociali. Se intră astfel într-o „spirală a şomajului”: reduceri de costuri prin disponibilizări - creşterea şomajului – reducerea consumului – noi reduceri de costuri prin disponibilizări.
  Aceste situaţii de fapt cât şi potenţial viitoare, aparent sumbre pentru deţinătorii de forţă de muncă, scot în evidenţă diminuarea continuă a necesarului de număr de ore de muncă raportate la populaţia activă pentru producerea de bunuri şi servicii. În contextul reliefat, se poate ajunge la situaţia în care doar deţinătorii de capital, precum şi un număr redus din populaţia activă vor beneficia de bunăstare, în timp ce restul populaţiei se va situa în categoria asistaţilor social. Situaţia nu este însă una benefică nici pentru deţinătorii de capital. Îndatoraţi la bănci pentru a realiza bunuri şi servicii pentru o nevoie existentă (a asistaţilor social), dar care nu poate fi transformată în cerere, mulţi dintre deţinătorii de capital vor ajunge să fie ei înşişi şomeri.
Fenomenul descris anterior îşi face simţită prezenţa în special pe parcursul crizelor economice, reliefând un paradox: coexistenţa simultană a unor nevoi care nu pot fi transformate în cerere, provenite din partea categoriilor de asistaţi social, cu capacităţi uriaşe de producţie neutilizate.
Desigur, acest viitor potenţial, a fost adus în discuţie cu scopul de a reliefa necesitatea luării din timp a măsurilor pentru a asigura îmbunătăţirea a ceea ce vom denumi în continuare „echilibru social”. Definim „echilibrul social” ca fiind acea stare a societăţii în care păturile sociale considerate cele mai sărace, deţin mijloacele necesare de existenţă pentru a trăi la un nivel considerat a fi acceptabil de către majoritatea indivizilor din cadrul regiunii teritoriale din care aceştia fac parte.
În acest context, măsurile necesare a fi luate trebuie să urmărească trei obiective:
1.    Creşterea numărului de persoane deţinătoare de capital;
2.    Creşterea numărului de ore de muncă necesare producerii bunurilor şi a serviciilor;
3.    Asigurarea competitivităţii firmelor interne cu cele din străinătate, şi creşterea rezistenţei acestora la fluctuaţiile cererii.