miercuri, 27 februarie 2013

Un impozit necesar


În fuga sa pentru bani, fiscul a reuşit să identifice un mod de impozitare care apără interesele românilor pe termen lung chiar dacă efectul pozitiv nu a fost urmărit voluntar de instituţia în cauză.
Până acum firmele care doreau să beneficieze de piaţa românească îşi deschideau o reprezentanţă în vederea desfăşurării de activităţi comerciale pe teritoriul României. Pentru evitarea impozitării excesive reprezentanţele emiteau facturi către alte firme cu sedii aflate în paradise fiscale (ţări cu niveluri reduse de impozitare). În acest mod cheltuielile reprezentanţelor creşteau, se înregistrau pierderi şi astfel se evita impozitul pe profit şi pe dividende (în situaţia în care s-ar fi dorit repartizarea profitului către acţionari). Profitul era astfel transferat fără a fi impozitat la noi în ţară.
Noile prevederi ale codului fiscal impozitează cu 50% toate plăţile efectuate (la momentul achitării prin bancă) de firmele care îşi desfăşoară activitatea în România, către firmele din ţările cu care statul român nu are încheiate convenţii de dublă impunere.
Chiar dacă acest impozit nu va aduce în mod direct sume importante la bugetul de stat, deoarece firmele în cauză vor evita efectuarea acestor plăţi, în schimb, se va asigura o concurenţă loială între firmele care practicau astfel de operaţiuni şi cele care îşi plăteau impozitele.
Există însă şi un aspect negativ. Atractivitatea unei afaceri este dată de aşteptările investitorilor în privinţa câştigurilor potenţiale la fiecare leu cheltuit, precum şi de riscul perceput. Măsura afectează aşteptările investitorilor şi implicit decizia de a investi sau de a rămâne în România. Să nu uităm că, nici la capitolul risc România nu stă foarte bine. Pe de altă parte, capitalul străin ne poate lesne părăsi şi în mod implicit, ceea ce este de dorit este acumularea şi dezvoltarea capitalului autohton, mult mai stabil. Soluţiile pentru dezvoltarea capitalului românesc le regăsim într-o impozitare redusă, legislaţie şi birocraţie minim necesară cât şi a unui sistem de conducere care utilizează banul public pentru a acoperi numai nevoile populaţiei. Sunt cuvinte mari, adesea auzite dar, fără a fi puse în aplicare. În timp, pe parcursul articolelor viitoare vom continua să propunem soluţii concrete.