marți, 16 aprilie 2013

Mai întâi - priorităţile


Privind dintr-un anume unghi trebuie să admitem că, principiile ce ar trebui să guverneze o ţară sunt în fapt o combinaţie a celor ce definesc o organizaţie caritabilă şi o firmă de succes. Fie conduci 10 mii de salariaţi sau peste un milion de bugetari, o asociaţie care ajută câteva sute de copii sau gestionezi resursele pentru a sprijini asistaţii sociali ai unei ţari, fundamentele sunt aceleaşi. Lucrezi cu oamenii şi în mod implicit, pentru a avea rezultate deosebite eşti obligat să respecţi regulile managementului.  
Pentru a reuşi să conduci eficient oamenii este absolut esenţial să ştii unde vrei să ajungi şi ulterior să stabileşti clar cum şi de ce resurse ai nevoie.
A stabili unde doreşti să ajungi înseamnă a îţi stabili scopul şi ulterior o serie de obiective pentru a putea atinge scopul propus. Cei care au succes:
1.   Se concentrează asupra obiectivelor importante.
În acest scop se asigură că: (1) au un număr restrâns de obiective, (2) clar definite şi că (3) oamenii sunt preocupaţi să le ducă la îndeplinire.
2.   Se asigură că toată lumea ştie ce are de făcut.
Ideal ar fi implicarea întregii echipe în stabilirea modului de atingere a obiectivelor.  Când efortul necesar a fi depus este imens şi necesită o echipă de mari dimensiuni, eventual răspândită pe întregul teritoriu al unei ţări, stabilirea clară a procedurilor, mergând până la instrucţiuni de lucru este absolut esenţială. Cu toate acestea este necesar a lăsa oamenilor libertatea de a-şi adapta modul de lucru.
Procedurile şi instrucţiunile de lucru nu pot fi implicit stabilite. Greşeli frecvente au loc atunci când, conducerea stabileşte modul de execuţie fără a experimenta în prealabil. Mai mult, impun proceduri rigide, neadaptate la realitate şi la specificul cultural al personalului executant.
3.   Urmăresc în mod regulat indicatorii care vor duce la realizarea obiectivelor
Este importantă stabilirea modului şi a frecvenţei de afişare a indicatorilor de performanţă şi de execuţie. Dacă indicatorii de performanţă fac referire la aspecte precum vânzări, cheltuieli, lichiditate, indicatorii de execuţie măsoară calitatea, precizia, frecvenţa acţiunilor realizate.
În concluzie este necesară identificarea, definirea clară şi ulterior aducerea la cunoştinţa persoanelor implicate a obiectivelor importante. Stabilirea împreună cu cei implicaţi a modului de realizare. Focalizarea continuă asupra îndeplinirii obiectivelor (urmărire, măsurare) şi nu în ultimul rând motivarea personalului angajat în îndeplinirea acestora.
În articole viitoare vom pune în discuţie inclusiv aspecte ce ţin de motivare.