marți, 14 mai 2013

Concentraţi resursele pe ceea ce este cu adevărat important


Rezultatele unui studiu aplicat pe un număr de câteva sute de companii a relevat faptul că, deşi peste 90% dintre directori au afirmat că organizaţia lor este orientată spre client, sub 10% dintre clienţii respectivelor companii au fost de acord cu aceste afirmaţii.
Dacă aceste rezultate au fost obţinute de companii a căror activitate se desfăşoară într-un mediu concurenţial, se pune întrebarea retorică: oare câţi „clienţi” care beneficiază de serviciile oferite de statul Român consideră că acesta este orientat spre nevoile lor?
În perioadele de criză economică, companiile şi de multe ori statele sunt obligate să-şi reducă cheltuielile. Astfel de decizii sunt cruciale deoarece, s-a constatat în foarte multe situaţii că, ameliorările înregistrate prin punerea în aplicare de astfel de soluţii sunt de scurtă durată.
Orice decizie de această natură trebuie luată după ce se răspunde la două întrebări:
1.     ce îi face pe clienţi să achiziţioneze şi
2.     ce anume din ceea ce oferim nu este important pentru aceştia.
Nu vă bazaţi deciziile pe ceea ce credeţi că vor sau nu clienţii. Răspunsurile trebuie să le aflaţi doar de la ei.
De fapt, nu doar în perioadele de criză firmele competitive caută răspunsuri la aceste întrebări. Este o căutare fără sfârşit, determinată de schimbările permanente ce au loc în preferinţele clienţilor.
Abia după ce aveţi răspunsurile la aceste întrebări puteţi să reduceţi din ceea ce nu are valoare pentru clienţi şi să concentraţi resursele astfel obţinute pentru a le îndeplini mai bine aşteptările.
 Din nefericire, reducerile (cu precădere cele de personal), au loc fără a regândi activitatea. Redistribuirea sarcinilor personalului disponibilizat către angajaţii rămaşi (exceptând situaţiile în care acesta era în surplus), conduce la creşterea exagerată a stresului putând astfel cauza epuizare.
În sectorul de stat situaţia este similară. există suficiente domenii cu surplus de personal dar şi sectoare cu deficit. Sunt destui care plimbă câteva hârtii care mai mult ne încurcă viaţa decât ne ajută în timp ce, în unele săli de aşteptare a unor spitale, bolnavii îşi aşteaptă rândul ore în şir cu dureri îngrozitoare. Ar fi interesant dacă, o liberalizare totală a serviciilor de stat ar avea loc. Oare ce servicii ar supraviețui, dar, mai ales, ce modificări credeţi că ar avea loc în oferirea acestor servicii?
Este o întrebare ipotetică dar, ceea ce azi poate fi un exerciţiu de imaginaţie, mâine poate fi sâmburele unei revoluţii.