marți, 21 mai 2013

Distribuirea avuţiei


- partea I -
Concentrarea avuţiei naţiunilor în mâinile unui număr limitat de privilegiaţi ai societăţii este deja o informaţie cunoscută publicului larg. Este totuşi interesant cum clasa politică încearcă să îmbunătăţească situaţia raportată. Scandalul din Germania provocat de cosmetizarea raportului privind sărăcia şi distribuţia avuţiei demonstrează că, actualele măsuri economice acutizează sărăcia şi distribuţia inegală a avuţiei. Ce altceva mai poţi afirma când, documentul relevă faptul că, jumătatea de jos a populaţiei deţine doar un procent din avuţia naţiunii.
Problema fundamentală este că, în istoria noastră nu avem un exemplu de urmat care să asigure atât o distribuire relativ echitabilă a avuţiei cât şi libertatea democratică. Mai devreme sau mai târziu sărăcia aduce revolte, războaie şi revoluţii. Schimbări de sistem temporare care nu pot schimba natura umană. Din păcate, natura umană ne conduce către aceleaşi sistem, indiferent de denumirea purtată: monarhie, democraţie şi chiar comunism. Da, inclusiv în comunism exista o clasă care se bucura în mod privilegiat de bogăţiile poporului. Chiar dacă în comunism bunurile aparţin teoretic tuturor, adevărul este că ceea ce contează cu adevărat nu este numele proprietarului ci numele celui care beneficiază de acestea.
Fundamental ne comportăm asemănător rudelor noastre, maimuţele. Voi apela la maimuţe deoarece se poate astfel elimina zgomotul de fundal specific evoluţiei umane şi reliefa cu relativă uşurinţă fundamentele psihologice ale naturii umane.
În linişte, un şir indian de urangutani pătrund pe teritoriul altor maimuţe. Surprind şi ucid un alt urangutan. Nu îl mănâncă, nu aveau nimic de împărţit. Ar mai fi de adăugat lupta pentru conducerea colectivului şi modul de detronare a conducătorilor? Faptul că liderul ia totul: femele, hrană (noroc că nu poate mânca singur toată prada)? Într-un mediu mult mai complex, în lumea oamenilor, evenimentele au loc în mod similar. Globalizarea nu a făcut decât să concentreze şi mai mult avuţia.
Pentru a schimba situaţia ar fi necesar să ne schimbăm pe noi, lucru de fapt imposibil cel puţin în următoarele sute de mii dacă nu milioane de ani. Şi totuşi, situaţia existentă nu este acceptabilă. Trebuie să găsim soluţii alternative de a ne revărsa natura umană într-o altă formă de comportament. Acelaşi comportament agresiv se întâlneşte atât la oamenii care luptă în război, în ringul de box sau în disputele academice. Cu toate acestea rezultatele asupra conaţionalilor sunt complet diferite. Primele conduc spre regres în timp ce ultimele spre dezvoltare.
Trimiterea în luptă a milioane de oameni pentru a curăţa dintre săraci şi a ferici pe cei rămaşi în viaţă, fie doar şi pentru simplul fapt că trăiesc, nu trebuie să mai constituie supape de refulare. Asigurarea unui nivel de trai minim a membrilor societăţii trebuie să constituie obiectivul prioritar al conducerii unei ţări. Inexistenţa în istorie a unor societăţi demne de urmat, ne împinge spre identificarea unor măsuri construite de la zero. Măsurile, utopice poate pentru o parte dintre privitorii împietriţi în ideologia actualului sistem, vor fi înaintate în partea a doua a articolului.